Een elektrische fiets is in alle opzichten een normale dagelijkse fiets die is uitgerust met een elektromotor om te helpen bij het voortstuwen. Deze motoren zijn, beperkt door de federale wet, tot 750 watt vermogen en een topsnelheid van 20 mijl per uur.

De meeste elektrische fietsen zijn gebouwd om aan die specificatie te voldoen, maar sommige overtreffen deze zelfs. Elektrische fietsen kunnen worden gebouwd met kits voor ongeveer $ 500 tot $ 800 dollar of nieuw worden gekocht voor $ 400 tot $ 3500 dollar. Zoals bij elk product en vooral bij een voertuig, krijg je meestal waar je voor betaalt. Elektrische fietsen worden aangedreven door een oplaadbare batterij (en) en het gemiddelde bereik is ongeveer 20 mijl. Het bereik kan sterk variëren, afhankelijk van het gewicht van de fiets en berijder, wielmaat, rijstijl en terrein. Ze zijn verkrijgbaar in een grote verscheidenheid aan stijlen en maten, van kleine elektrische vouwfietsen met 16 en 20 inch wielen voor pendelaars en appartementsbewoners tot 28 inch en 700c maten. Elektrische fietsen hebben geen vergunning of verzekering nodig om te werken, maar veel staten hebben wel leeftijdsbeperkingen.

Het meest voorkomende type motor dat wordt gebruikt in elektrische fietsen is een naafmotor. Deze kunnen op de voor- of achterwielen worden gebruikt en hebben geen kettingen, riemen of tandwielen nodig. In wezen is de motor de naaf van het wiel en bevat twee concentrische ringen van tegengestelde elektromagneten. Wanneer stroom van de batterij op de motor wordt uitgeoefend, zorgt de tegengestelde magnetische kracht ervoor dat het wiel gaat draaien. Dit type motor is nagenoeg geruisloos en onderhoudsvrij. Hoe hoger het wattage van de motor, hoe meer vermogen hij levert. Een waarschuwing echter. Er is geen standaard voor het meten van wattage. Veel marketeers van deze producten gebruiken hun piekoutputnummers in plaats van de operationele outputnummers. Een motor met een piek van 1000 watt kan in het standaard bedrijfsvermogen een motor van 500 watt zijn. Zorg ervoor dat u erachter komt welke. Alleen standaard bedrijfsoutput is echt vergelijkbaar.

Batterijen zijn ook erg belangrijk met betrekking tot deze producten. Het meest gebruikelijke loodzuur (SLA) met batterijverzegeling is het goedkoopst en levert de hoogste ampère-uren (ah). SLA-batterijen wegen echter driemaal het gewicht van een lithiumbatterij en gaan minder dan een derde mee. Een lithium LiFePO4-batterij is de duurste batterij en heeft een lage ah, maar is verreweg het lichtste en gaat lang mee. U zou 12 12volt SLA-batterijen moeten kopen, installeren en weggooien voordat u de levensduur van één 48 volt LiFePO4-batterij nadert. Nikkel-cadmium en andere batterijen vallen ergens tussenin. Een lichtgewicht lithiumbatterij glijdt meestal uit het batterijrek om gemakkelijk binnenshuis op te laden in plaats van een stopcontact te moeten vinden om de hele fiets aan te sluiten. Lithiumbatterijen zijn veruit de meest ecologische van alle beschikbare batterijen.

Tuning

Wil je meer power uit je fiets halen dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij helpen je om de snelheid van je fiets te verhogen binnen de grenzen van de veiligheid.

Je vindt ons in Rotterdam en Amsterdam